19-05-07

Dagverslag van vrijdag van Carl

Hey!
 
Ik wou je gisteren nog bellen maar mijn batterij begint leeg te geraken en kan ze blijkbaar niet opladen, anyway...
 
Waarschijnlijk heb je van anderen al nieuws gehad over onze dag gisteren....
 
We hadden afgesproken tussen 07h30 en 08h00 aan station 23. Uiteindelijk is het allemaal wat later geworden omdat Tom tijdens zijn transfert van station 6 naar station 22 werd opgeroepen voor een ongeval. De ziekenwagen die hem bracht moest dus doorrijden en zo kwamen we dan toch rond 08h15 aan in station 23, waar de rest ons stond op te wachten, samen met Debbie.

station 23

 


Ontbijt bij McDonalds wat bij sommige toch wel grote ogen deed openzetten. Na het ontbijt ging het richting fireboat voor een toertje doorheen de haven en de Bay.

img_0170

 


Tegen de middag aan gingen we lunchen in een seafood restaurant. Ook Billy, de man van Debbie was er. Fire Chief Dean en Ass. Chief Pappas liepen ook binnen en schoven aan.
Bon, iedereen nam iets met vis, allemaal heel lekker eigenlijk...behalve als je alles gaat frituren....

ChinaStar_scallionfriedfish


Na de lunch nog snel even over 't straat gelopen naar een winkel waar ze kaarsen maken. De dame van de winkel had ons een kaars gemaakt in....Duitse kleuren. Even een kleine quiz om te kijken of iedereen goed had opgelet. Marc en ik bleven als laatste over en uiteindelijk heeft Marc op het nippertje gewonnen en de Duitse kaars was voor hem.

 

phoenix_mus


Op weg naar het fire museum dan maar. Niet echt groot maar toch wel tof om even langs te lopen.
Het USS Alabama Memorial Park dan.... Doorheen de winkel, de loopbrug op naar het slagschip en toch wel twee uren in de buik van deze oorlogsbodem gelopen. Ook de nabijgelegen duikboot USS Drum werd even bezocht. Tal van verschillende vliegtuigen en helikopters zoals een F16, F14, F15, B52, Seaking, Jayhawk, B2, werden in static bezocht. Er zijn ook drie memorial aanwezig, 1 voor de 2de wo, 1 voor Korea en 1 voor Vietnam.

mobile stage logo

 


Na dit toch wel interessante bezoek reden we naar een Harley shop voor de Luc en zo hebben we eigenlijk een brand gemist...en ik zeker want Engine 19 was first due! We komen de shop buiten en zagen een grote, zwarte rookkolom en Engine 23 die over het kruispunt scheurde.

 

eng19

 

Wij daarachter maar de zwarte rook werd al snel witte. Aangekomen met het volgende rapport:
1 story wood/brick single dwelling, heavy smoke conditions, fire allready knocked down by E19. No exposures at the 4 sides. 2 lines in operation, 1 stretched. No casualties, District 2 in command. Er werd een full box assignment uitgezonden voor deze interventie; hier in Mobile is dat 1 Chief, 3 Engines, 1 Ladder en een Rescue.
 
Na de nodige foto's en een walk through met de Fire Marshall gingen we terug naar huis. Sommigen reden reeds met hun voertuig mee vanop de brand, anderen werden nog snel even afgezet door Marc en mezelf. Gisterenavond mocht ik, bij aankomst in de kazerne, aanschuiven voor een heerlijke Jambalaya (even checken of de schrijfwijze wel juist is).

jambalaya

 

Nadien kregen we nog enkele oproepen te verwerken, allemaal voor medische bijstand. Deze nacht 1 maal moeten opstaan (mijn eerste keer trouwens) voor een gevecht in een stripclub niet zover van de kazerne.
 
Nu is het hier zaterdagochtend en we zijn bezig aan onze 24 uur met de 3de ploeg. Het kuiswerk in de station en van de wagen is achter de rug, tijd voor ontbijt dus...
Morgen staat New Orleans op het programma.
 
Nog even een woordje uitleg over de respons naar brand en aggresie.
 
Een oproep voor een gewone huisbrand bestaat dus uit 3 engines, een ladder, een rescue en een chief. De taken bestaan als volgt; 1st engine: Fire attack, assuming command
2nd engine: Supply, 2nd line if needed, exposure protection
3th engine: RIT
Ladder: SAR, ventilation
Rescue: First Aid, rehab FF's
District Chief: Assuming command
 
Geen safety officer dus, dat is iets voor de LvO, zijnde de eerste Captain ter plaatse en dan de DC(district chief). Bij grote incidenten kan men een bijkomende DC vragen die dan de taak van SO overneemt.
 
Verticale ventilatie wordt hier niet echt veel toegepast, enkel wat ruiten en deuren op de first floor en dan de tempest voor de deur.
 
Commandowagens kan je ze niet echt noemen. De DC's rijden met gewone personenwagens die enkel lichten hebben aan de binnenkant van de wagen doch zijn ze zeer zichtbaar op straat. De DC's hebben geen materieel of plannen mee, de "grote" commandowagen (een vrachtauto zo groot als een ziekenwagen hier) is eigenlijk de comvan voor grote incidenten. Op de Fire Academy hebben we deze week wel een pak nieuwe SUV's zien staan. Ze staan te wachten op belettering, signalisatie en inrichting en dan krijgen de Chiefs hun nieuwe wagens.
 
Over aggresie:
Deze nacht twee keer buitengereden voor een geval van een "lastig" persoon. Het gekende scenario als volgt; volle sirene vertrekken in de station en op twee blokken van het adres stoppen en alles uit. Wachten tot als de politie groen licht geeft en dan ter plaatse komen. Rare situatie toch wel als je weet dat we op die interventies toch wel zo'n 30 minuten op het RV-punt stonden te wachten. De ziekenwagens hier zijn van Mobile Fire maar in sommige districten rijden er ook prive rond van American Medical Response.
 
Ik krijg hier net het nieuws van de Captain dat we seffens naar de Training Academy moeten dus ik ga je zo gaan laten.
Als er nog iets speciaals is of zo, laat ik je het wel weten per mail vandaag.
 
Bye!

16:41 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Mooi Echt tof deze verslagen.. ik lees ze met veel interesse omdat het me doet terugdenken aan mijn persoonlijke stage in Miami in 2000 samen met een toffe groep "fire-observers". Maak er een fijne stage van en geniet van de uitstappen achteraf! Groetjes aan Lars en Eric, de 2 collega's uit Maaseik!

Have Fun

Gepost door: Will | 19-05-07

Heb net het filmpje kunnen zien van jullie serieus brandje. Het zag er spectaculair uit!!!!!! Super!

Gepost door: lesley | 19-05-07

De commentaren zijn gesloten.