22-05-07

Van Eric II

hier eric terug

deze nacht 3 uitrukken gehad telkens voor ambulance(voor
Belgie hier is dat ambu half zware autopomp).

vandaag staat op het programma :
eerst samen ontbijten en dan zijn hier sportproeven voor nieuwe brandweermannen (wij mogen ook meedoen)voorlopig zijn we nm vrij om te shoppen in Mobile en om 18u bieden wij uit dankbaarheid hen een diner aan.

als het lukt mail ik vanavond nog een relaas

groetjes daar in het verre Belgie

Ook Carl stuurde me hetzelfde berichtje door, met toevoeging van een officiele ontvangst in de raadzaal van het stadhuis door de Burgemeester en de stadsraad deze voormiddag.

 

Voor Tom, die vandaag jarig is, heeft men als geschenk een vlucht met de Lifeflight Helikopter kunnen regelen na het bezoek aan het stadhuis

15:29 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Van Carl en Fred

Dag Paul,

Eindelijk internet gemaakt geraakt in station 23.

station 23

 

Hier zit ik dan weer in een vrij drukke station van ongeveer 8 uitrukken per dag. In deze station staat er een rescue (ambulance) en een engine (4 man). Het is hier een leuke bende hoor. Alle shifts doen niks liever dan allerlei fratsen uithalen maar als de bel gaat, gaat het er wel vrij professioneel aan toe.

Ik heb men vaste plaats op de engine en het is wachten op de `big one`vrijwel iedereen heeft al wat vuur gezien in de stations behalve ik :-) (behalve een uitgebrande vuilnisbak) Maybe tonight will be the night.

Greetings from station 23 C. Dan Sirmon station

Mobile, AL

Fred

 

------------------------------------------------------------------

Hey!
 
Ik heb er vandaag nog eens over gesproken maar Luc kan dus geen foto's of mails doorzenden wegens afwezigheid van internet in zijn station, Filip heeft die mail met foto's van de helikopter doorgezonden, Eric heeft ook foto's doorgezonden naar zijn vrouw en hij ging zeggen om de foto's nog eens naar u door te sturen ook.
 
Vandaag niet veel speciaals na die brand van deze ochtend.
We hadden afgesproken op station 23 en van daaruit gingen we naar de training academy alwaar we opleiding gingen krijgen in USAR en HazMat.

post-151-1169345100

 

Opleiding was misschien iets te want na de donuts, ons aangeboden door Debbie, kregen we enkele de wagens te zien. Opleiding of demo was iets teveel van het goed...
USAR Alabama-task force 1 staat dus hier in Mobile en telt een volledige eerste uitruk voor brand, aangevuld met 3 squads met een swift water rescue team, een electrogeengroep en een lichtgroep, een heavy rescue truck, 2 vrachtwagens met aanhangwagens met materieel, een autobus, enkele vrachtwagens voor personeelsvervoer... Indrukwekkend als je het allemaal ziet vertrekken..
HazMat team bestaat uit twee wagens; een oude HazMat truck en een autopomp. Niet echt veel bijzonder.
Een bezoek gebracht aan twee uniform shops maar buiten shirts bleven we toch op onze honger zitten.
Lunch stond op ons te wachten in een brandweerkazerne van Bayou Le Battre....heerlijk! Ook daar kwam een petje onze richting uit en shirts zullen morgen aankomen. Verder gereden doorheen de bayou's en naar Dauphin Island alwaar Tom, Wesley en ik toch wel een duikje namen in de Golf van Mexico. Tegen 17h00 terug naar onze stations.

dauphin_12

Dauphin Island Bridge

 

dauphins

De dolfijnen

Ikzelf ben nog naar een bosbrand geweest alwaar Alabama Forestry Commission ook tussenkwam om brandgangen te maken met speciale buldozers. Wegens tijdsgebrek werd er vandaag dus niet gekookt, heerlijke pizza kwam in de plaats.
 
Morgen hebben we om 10h00 afspraak met City Council..., nadien doen we een CPAT wat eigenlijk sportproeven zijn voor kandidaat brandweermannen.
In de namiddag houden we ons dan even als toerist bezig om 's avonds onze farewell dinner te doen met enkele Mobile firefighters. Ook de laatste nacht bij de brandweer hier zal dan spijtig genoeg ingaan....
 
Tot later!
 
Carl

10:16 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

 Van Eric

hier een bericht uit Mobile

na gisteren genoten te hebben van onze uitstap naar
New Orleans vandaag een schitterde dag gehad

eerst opgepikt en ontbeten op trainingscentrum hebben ze en deel van hun materiaal laten zien,

 

daarna naar de haven gereden en op een afstand van 10 meter 4 dolfijnen gezien,

daarna ontvangen en gaan eten op kazerne Haven.

nadien zijn we doorgereden naar Dolfijn
EILAND schitterend,

Tom wesley carl hebben er in hun onderbroek gezwommen, wij pootje gebaat en genoten van de zon 35 graden.

wat de interventies betreft in de nacht
hiervoor 1 bevrijding,en 1 medical gehad,

ps toen ik terugkwam van onze uitstap naar N.O. waren ze juist weg voor een vrachtwagen brand tegen een
huis .

vandaag na 17 u ,2kleine grasbrandjes al gehad,dag en misschien tot morgen
Eric

10:14 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-05-07

Maandag 21 mei 2007

denny Bf

 

Nadat iedereen opgehaald is beginnen we met een gezamelijk ontbijt. Op die manier staat iedereen er weer stevig op, alhoewel het snelle slapen van de afgelopen dagen toch begint te wegen.

HazMat

 

Opnieuw hebben we afspraak in het opleidingcentrum. Deze keer zal het Hazmat Team, de ploeg die gespecialiseerd is in ongevallen met chemische en gevaarlijke stoffen ons wat bijbrengen over hun werkmethodes. Onze blogmaster zocht alvast wat info bij elkaar.

photo_oldengine

zo deden we dat vroeger

that's how things were done in the old days

Ieder korps heeft wel nood aan een dergelijke groep mensen, die door hun doorgedreven opleiding kunnen tussenkomen. De aanwezigheid van chemische industrie in de buurt van Mobile, en het feit dat je weet niet wat er allemaal vervoerd wordt over de weg.

 

hazmat_decal
Misschien wel een special versie van het gekende logo
hazmat_logo
 
Hazmat
Klaar voor de tussenkomst
ready to go

p8240044

en zeker na iedere tussenkomst alles ontsmetten
decon after the intervention - a must
 
We zijn benieuwd wat er te leren is vandaag.
 
Nadien staat er nog wat ontspanning op het programma, vermoedelijk wordt het een tripje naar Dauphin Island, een eilandje hier in de baai voor Mobile, dat vooral bekendheid verwierf als de plaats waar Capt Dan, de legervriend van Forrest Gump naartoe trok na zijn militaire dienst.
bubba%20Gump

watertower

SanFrancisco(CA)-BubbaGumpShrimpCo

 

Tot zover de telefonische mededeling van deze middag.

Ik herhaal de oproep, familie of vrienden die al foto's kregen uit Mobile, doorsturen en ze krijgen hier de gepaste plaats.

21:47 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Dagverslag zondag 20 mei 2007

Hallo,

Na een uitgebreid telefoongesprek met Carl kan ik je toch al wat meer up-to-date info geven over de stand van zaken.

 

Op zondagmorgen werd redelijk vroeg verzameling geblazen, we wilden toch het maximum uit deze dag halen. Zoals geadviseerd reden we richting New Orleans ter hoogte van Biloxi en Gulfport (in de staat Mississippi) weg van de snelweg om ongeveer de plaats op te zoeken waar de orkaan Katrina in 2005 aan land kwam.

We got started early on Sundaymornig, we wanted to get the most out of our day. We followed the advise we got from one of the station Capt's and left the highway around Biloxi and Gulfport to look for the place where Hurricane Katrina came a shore in 2005.

SIP0518520-biloxi-damage

Beelden van internet geplukt

Het gehele gebied ziet er nog uit alsof alles gisteren nog maar gebeurd is. Overal nog puin, modder, rommel en vuiligheid, in een troosteloos en verlaten gebied. Wat vroeger een bloeiend badstadje en casino resort moet geweest zijn was nu een verlaten vlakte waar je aan de ligging van straten en fundamenten kon afleiden wat er vroeger was geweest, maar nu .....

This total area still looks as if it all happenned yesterday. Debris everywhere you look, mud, garbage and dirt, in a defastaded obsolete area. What used to be a flourishing coastal town and casino resort is now an empty area where the streets and concrete slabs indicate where what was, or used to be.......

BiloxiDamage018

 

We werden er allemaal een beetje stil van. Een eindje verder vonden we dan een brandweerkazerne, enfin, wat er van overschoot. Op deze plaats had het water meer dan drie meter hoog gestaan, en enkel het dak was dus nog onbeschadigd, en deed nu dienst als schuilplaats voor de enig overgebleven engine. Daarnaast in een kleine trailer zat de ploeg van dienst te wachten op eventuele oproepen. Na een praatje met die gasten, en de aankoop van enkele t-shirts en patches (als steun voor de heropbouw van de kazerne) zette we enigzins onder de indruk onze geplande reisroute verder.

Overwhelmed by what we saw, but we had to go on. A few miles down the road we found a firestation, or better, the placewhere the firestation used to be. 10 ft of water washed everything away, only the roof was stil standing and was now used as a sunroof for the last engine that survived. Next to it a small trailer that housed the crew, who was waiting for the next call to come in. We stopped and had a long and warm conversation with them, bought some t-shirts (as support for the reconstuction effort) and continued our journey. This left a deep impression on all of us.

 

In de buitenwijken van New Orleans dezelfde troosteloze toestanden., Verlaten, vervallen en achtergelaten woningen, voertuigen en andere rommel, weinig of niets te merken van opkuis en wederopbouw. Hoe dichter we bij het centrum kwamen, hoe beter het uitzicht, maar toch, dit was niet het bruisende New Orleans dat we verwachten. Of toch, in het toeristische centrum. Canal Street, Bourbon street, Jackson Square, French Market..... dat was allemaal wel terup open en overal was de lokroep naar toeristen luid te horen.

The suburbs of New Orleans where no better,  more destroyed homes, empty buildings, lot's to clean up... No signs of any reconstuction, area's abondand, no hope ??

Closer to the city center, things cleared up, streets where cleand, house renovated, a livable neighborhood. Tourism, the city's main income source is a life and kicking and the atmosphere we found in Canal street, the french Quarters an Jackson square made you forget all the misery.

 

1196750-french_quarter_New_Orleans-New_Orleans

 

Ook het dichtste brandweerstation in deze drukke toeristen buurt had tenminste de aanblik van een volwaardig brandweerstation. Toch ook hier even aankloppen en een gesprekje aanknopen met de crew van dienst. Hun verhaal was ook schrijnend. Natuurlijk dat in deze buurt alles er operationeel uitzag. Maar verderop was het allemaal veel minder. Budgetair zit de stad op zijn knieen, en is er voor veel investering geen plaats, noch geld. De beloofde budgetten voor de heropbouw blijven loze beloften. De brandweerdienst heeft een vijftal kazernes moeten sluiten na Katrina, en momenteel zijn er tweehondertal vacatures bij de brandweer, maar men geraakt gewoon niet aan kandidaten. In verschillende stations is de bezetting per wagen, die normaal 4 personen per voertuig is, gereduceerd naar drie personen, met alle veiligheidsrisico's van dien.... Toch werden we hartelijk begroet door deze broeders brandweermannen en werden er afspraken gemaakt om misschien in de toekomst ook eens te komen meerijden in New Orleans.

The closest firestation we found close to the tourist center was at least a place the name worthy. Well equiped, fully staffed..

We stopped and talked to the duty team, and they told us the other story off the New Orleans Fire Department. With no money left in the budget for public safety, the department had to close 5 stations after Katrina, and with no funds in the budget, the remain closed today. Staffing is another problem, their are over 200 vacancy's , but no candidates apply. Thats why some of the engines and truck now have a three man staffing, with all the safety hazards that goes with that. And still, we found that the welcome we got from these brothers was something we cherishe and value. Hey, maybe we have to come back and ride with them the next time ??

Katrinat

 

Ze gaven ons de tip om langs te gaan in station 14, waar er een open deur aan de gang was om terug wat contact te hebben met de buurtbewoners, maar tevens om een poging te doen om wat fondsen te werven om wat materiaal te kunnen aankopen voor de brandweerkazerne. Een laatste wandeling doorheen het stadcentrum, met een poging om toch toegang te krijgen tot de superdome (gesloten) gaf ons nog een laatste beeld van de verwoesting die aangericht was in de stad. Volledige stad-delen liggen er nog steeds volledig verlaten en verkommerd bij. Met de wagen volgden we de aangegeven richting en kort daarna werden we ook in station 14 ontvangen als broeders.

We got the tip to go to station 14, down the road, there was an open house celebration going on, with live music and a BBQ. What more do you need. We got back to our parked cars, got another vieuw of the city center and tryed to get into the Superdome (was closed). Amasing how whole city blocks and appartmentbuildings are empty and desolate. We followed the given direction and found station 14 without a problem.

Station 14, een trailer, een afdak en engine, moet binnen enkele maanden terug open, en het meeste meubilair en huishoudtoestellen waren verwoest of verdwenen na de doortocht van de orkaan. Daarom was er een BBQ met live musicband om de buurt uit te nodigen en om hopelijk voldoende fondsen te vinden, om de aankoop van een nieuw fornuis voor de brandweerkazerne te kunnen aankopen. Wij deden een duit in het zakje met de aankoop van opnieuw t-shirts en Patches.

Station 14, a sunroof, trailer and engine, thats all thats there, the regular firestation is being renovated and restored to its operational capacety in a few months. Most appliances and furniture dissappeared after the Katrina disaster so the fire crew was raising some money to buy new stuf, no department money left for things like that. so we chipped in a bit and all bought some t-shirts and patches.

pressbadge
 
Blue2_Big
Ook steunen of bestellen, klik op de foto
 

Na een lekkere maaltijd van op de BBQ was het al redelijk laat voor we de terugweg aanvatte. Het was dan ook al bijna middernacht toen iedereen terug op zijn post was in Mobile.

Het was een lange en vermoeiende reis, maar wat we vandaag gezien hebben zal toch nog even bijblijven. Toffe gasten in New Orleans, die ondanks alle tegenslag toch zich verder blijven inzetten voor .................. Respect..

After the nice BBQ meal and the fun of the great band, it was time for us to leave, and return to Mobile. It was a long and tiring journey, but the feeling we got from it was that despite great disasters, friendship and professionalisme will take us a long way, they (firefighters in the south) deserve our respect.

 

Ondertussen kregen de thuiskomers natuurlijk het verslag van de crew van dienst over alle onheil die ze hier in Mobile gemist hadden (enkele kleine brandjes - 1 Verkeersongeval) maar toch. Snel in bed en we horen het wel...

Back home, in our firestation, we got the briefing off all the things we missed during the last day. (few fire - small car accident...). We were tired, so tried to get some rest asap.

 

Vier uur vanmorgen, oproep voor hevige rookontwilkkeling in het lokale wassalon. Zeker vier van de Fireobservers kwamen mekaar tegen op deze oproep, die naast de hevige rookontwikkeling, tgv het activeren van de sprinklers bij brand, snel onder controle was. Tot onze verbazing kwam er zelfs een groep vrijwilligers met autopomp (1 pers) en de rest met persoonlijk voertuig, langs maar echt veel hebben ze niet moeten helpen.

Voor Carl was het al na zeven uur voor hij terug in de Kazerne was en was het dus alweer tijd om snel te douchen, spullen bij elkaar zoeken en opnieuw beginnen aan de ophaalronde om iedereen op te pikken.

4 am this morning, first alarm fire in a local laundrymat. heavy smoke showing. Probably a small fire , controlled by the activated sprinkler. At least 4 fireobservers ran into one another at the scene., another learning axperience. It was close to 7am when engine 19 returned to the bay, so Carl had to hurry, get a quick shower and off for the next round of training in the Fire Academy. I hope ours Mobile, and other American visitors will enjoy the effort of our translation, remarks and suggestions can be made in the reactions section below.

 

Blijkbaar slaagde ondertussen verschillende van de deelnemers er al in om toch enkele beelden door te mailen naar huis, mag ik vragen om die (of toch enkele) door te mailen naar mij op paul.vanlook@skynet.be zodat ik ze ook online kan plaatsen. Bedankt voor de medewerking.

16:16 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Geen nieuws - goed nieuws ?

Ja, de blogmaster at home kan dus ook niks nieuws vertellen

Ik heb in ieder geval nog niks gehoord sinds gisterenmorgen.

 

even herhalen wat er nog op het programma staat bij dit bezoek aan de Mobile Fire Rescue Department.

 

USCG (Coast Guard) is deze week dan toch niet doorgegaan maar Debbie en een Dep. Chief waren er nog mee bezig om het komende week te laten doorgaan. Effe zien of het nog in het programma past. Maandag en dinsdag hebben we volgende punten nog op schema staan;
Opleidingen ivm HazMat (ongevallen gevaarlijke stoffen), High Angle Rescue (redden op hoogten of diepten) en USAR (Urban Search and Rescue - tussenkomsten bij rampen (Overstroming - huricane - aardbeving - instorting ))- , een passage doorheen de uniform shop moest ook nog gebeuren en dinsdagavond  hebben we de farewell dinner. Het zal dus spannen...
 

13:05 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-05-07

Zondag 20-05 - Trip New Orleans

 ms2

logo01

 

New Orleans is located in Southeastern Louisiana along the Mississippi River. The city is bordered by Lake Pontchartrain to the north and the Gulf of Mexico to the east and is coextensive with Orleans Parish. It is named after Philippe II, Duke of Orléans, Regent of France, and is one of the oldest cities in the United States. New Orleans is known for its multicultural heritage as well as its music and cuisine and is considered the birthplace of jazz.

863862-New_Orleans_Postcard-New_Orleans

Its status as a world-famous tourist destination is due in part to its architecture, music, cuisine, its annual Mardi Gras, and other celebrations and festivals. The city is often referred to as "The most unique city in America".

1196750-french_quarter_New_Orleans-New_Orleans

French Quarters

st-louis-cathedral

St-Louis Kathedral

The Greater New Orleans population was approximately 1.4 million people prior to Hurricane Katrina (the metro area had rebounded to 1.2 million since, according to the Census Bureau). The Greater New Orleans area is still Louisiana's largest urban center. The population of the city itself was 484,674 according to the 2000 U.S. Census. A population study from July 2006 to March 2007 found that the city gained 32,000 people during that seven month time frame, bringing its population to 255,000, or 56% of its pre-Katrina population.[10] For more information, see the section on Demographics below

BOU_02_n
 
new-orleans_trip

De stad is een industrie- en distributiecentrum, een belangrijke haven en bekend door haar rijke culturele erfgoed, vooral qua muziek en haar keuken. De stad ligt op de oevers van de rivier de Mississippi, ongeveer 160 kilometer stroomopwaarts vanaf de Golf van Mexico.

New Orleans ligt temidden van de katoenplantages, waar de Afrikaanse slaven te werk werden gesteld.

Volgens de volkstelling van 2000 bedraagt het aantal inwoners 484.674. Dit getal is echter exclusief de voorsteden in het aangrenzende Jefferson Parish, Saint Bernard en andere naburige plaatsen. De volledige agglomeratie van New Orleans (Greater New Orleans) had in dat jaar een inwoneraantal van 1.337.726.

Als aanvulling op de bebouwde gebieden van de stad, kent New Orleans ook nog ongecultiveerde moerassen, vooral in het oosten van de stad. Sommige plaatsen binnen de Orleans Parish hebben door de geschiedenis heen een onafhankelijke positie gehad ten opzichte van de stad New Orleans, zoals bijvoorbeeld Irish Bayou. Algiers was een aparte stad tot aan 1870. Vanaf dat moment gingen de stad en de Orleans Parish in elkaar op.

Louisiana%20-%20New%20Orleans%20-%20Boubon%20St%20sign%20LR
 
new_orleans_balconies

 

New Orleans French Quarter  :  The French Canadian, Jean Baptiste Lemoyne, known as Bienville, established a French colony in the crescent of the Mississippi River in 1718. The city of New Orleans was a mature, distinctly European colony for almost a hundred years before the Louisiana Purchase.

New%20Orleans%20Jazz

 

As you tour New Orleans’ French Quarter you will realize how very different it was and still is from English settlements in the Northeast.

465970

 

In these French Quarters, you will be introduced to the old city as it begins its slow awakening from a sometimes frenetic night life.

STR_04_n

 

Enkel New Orleans weetjes :

1. Shot Gun Houses :

  • Vroeger moest er tax betaald worden in functie van de breedte van je voorgevel.
    Daarom hebben veel oude huizen een heel smalle voorgevel, maar zijn ze wel heel diep gebouwd. De naam shot gun houses komt van het feit dat je met een geweer doorheen de voordeur kon schieten zonder iets te raken binnen.
1_New%20Orleans_Polidori_000_Orleans2732.L

 

2 Begraven worden in een moeras :

  • Omdat het hele gebied in een moeras ligt, kan men de overledenen niet ondergronds begraven, omdat die na een week weer komen bovendrijven.
    Daarom zijn alle begraafplaatsen uitgerust met bovengrondse grafzerken.
    het ene al mooier dan het andere.
CEM_07_n

 

 

Humanitaire ramp (uit Wikipedia)

_40873972_n_orleans2_inf416

 

In augustus 2005 werd New Orleans zwaar getroffen door de orkaan Katrina.

1740154_7988_1125311243874-o4

 

Enkele dijken begaven het en het water stroomde naar de onder de zeespiegel liggende stad. Als gevolg hiervan stond zowat de gehele stad onder water. Eerder werden honderdduizenden mensen uit de stad geëvacueerd.

new orleans4

 

Door de orkaan vielen tenminste 1.800 doden in de Verenigde Staten.

Katrinaworldpress

 

Ondanks de grootschalige evacuatie voor de komst van de orkaan verbleven nog veel (arme) mensen in de stad. Door de overstroming, ontbreken van elektriciteit, gebrek aan voedsel en water bleek de stad voor een tijd niet leefbaar en moest iedereen de stad verlaten.

no after katrina

 

President Bush noemde de orkaan een van de ergste natuurrampen in de Amerikaanse geschiedenis. Er was veel kritiek van de inwoners van New Orleans, waaronder burgemeester Ray Nagin, op de trage hulpverlening

USA_Louisiana_NewOrleans%20copy

 

 

 

 

 

07:34 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Zaterdagavond, Mobile, Al

Hey Paul!
 
Nog even een mailtje van hoe het hier zit in 19. 

 
STA19

 
Kalm, zeer kalm! We zijn niet meer buitengeweest sinds 05h00 deze ochtend. De anderen hoor je allemaal wel eens op de radio komen, met in het bijzonder 6 en 23 (Tom en Fred), de mannen hier vinden het niet echt normaal aangezien 19 de derde drukste post van Mobile is...maar dus niet wanneer ik hier zit blijkbaar... Ze verwachten echter dat het vanavond en deze nacht wel zal kletteren van de oproepen. Het was gisteren payday en dat maakt het altijd wel wat een drukker weekend...maar ja, dat zeiden ze gisteren ook...
 
In de voormiddag zijn we naar de brandweerschool geweest omdat er ne gast van 19 binnenkort zijn examen van chauffeur/pompbediende moet doen. We hebben een paar afleggingskes gedaan zodat hij zich kon uitleven aan het pomppaneel dat hier in Mobile in het midden van de engines staat, een midmounted pumper noemen ze dat.
Ik heb op de brandweerschool trouwens ook een spiksplinternieuwe ladder zien staan, Truck 10, wat een beest was dat zeg! Je had de achteras en dan hangt er nog eens zo'n 4 meter stuk camoin achter. De mannen hier begrijoen echt niet waarom ze dit model blijven kopen, ze hebben er hier nog zo eentje rondrijden maar niet zo groot en daar hebben ze toch al wat ongevallekes mee gehad met afdraaien en zo... Een spiksplinternieuwe E-One, recht uit Ocala gekomen gisteren.
 
Sinds twee uurkes staan de ribbekes in den oven hier bij ons en de kazerne ruit overheerlijk dus dat wordt weer smullen vanavond!
Hopelijk komen er nog wat leuke oproepen binnen die ik kan meepakken mat de mannen van de derde ploeg van engine 19 en District Chief King, ne fijne gast!
 
Morgen New Orleans. We spreken af op station 23 omstreeks 07h30, dan gaan we ontbijten bij Wendy's en dan rijden we naar Louisianna. Ik moet nog eens met Marc zien langs welke weg we naar ginder gaan maar de mannen hier zeggen allemaal dat we via de kust moeten gaan want tussen Gulfport en Biloxi in Mississippi, is in 2005 Katrina aan land gegaan en je hebt daar een strook van verschillende mijlen waar je nog echt de schade ziet die deze orkaan heeft toegebracht. Geen enkele boom staat er nog recht, alle palen liggen op grond en huizen liggen er nog allemaal als een hoopje stenen bijeen, er werd nog niets gedaan om dit gebied te herstellen. Naar 't schijnt is ' t echt wel de moeite om langs daar te rijden om te zien hoe het toen allemaal was.

581621+s(350!x348!)

 


 
USCG is deze week dan toch niet doorgegaan maar Debbie en een Dep. Chief waren er nog mee bezig om het komende week te laten doorgaan. Effe zien of het nog in het programma past. Maandag en dinsdag hebben we volgende punten nog op schema staan;
Opleidingen ivm HazMat, High Angle Rescue en USAR, een passage doorheen de uniform shop moest ook nog gebeuren en dinsdagavond  hebben we de farewell dinner. Het zal dus spannen...
 
Oja, daarstraks op de radio hoorde ik dat engine of rescue 6 vertrok naar een vrouw van 27 jaar, ze was 38 weken ver en ze was in arbeid, achteraf heb ik het niet meer kunnen volgen maar als er een kleintje werd geboren mag Tom er nog ene extra op geven want hij zit op station 6. Dat wil zeggen dat Tom al twee keer iets mag betalen volgende week want op 22 mei is hij jarig!
 
Moest er deze avond nog iets speciaal zijn en ik kan op de pc stuur ik je nog wel een mailtje, anders zal het hoogstwaarschijnlijk voor morgen zijn, na New Orleans.
 
Bye!

00:57 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Filip uit station 22

st 22

 

Dag allemaal, ik ben Filip en zit in station 22 wat een van de drukste stations is wat betreft calls.

eng22

 

Er zijn hier vier voertuigen : een tankwagen, ladderwagen, autopomp en een ambulance. Ik heb hier al heel wat oproepen gekregen maar de voorbije nacht was wel speciaal. We werden opgeroepen voor een autoongeval met geknelde personen. Toen we daar aan kwamen zag ik direct dat het om een zwaar ongeval ging . De twee bestuurders zaten gekneld. Bleek dat ze gewoon aan het racen waren tegen elkaar. Na een uur waren ze bevrijd maar een van hen was er erg aan toe. Ze gingen hem transporteren met de rescue-helikopter die ondertussen kort in de buurt was geland. Wat bleek nu, op een bepaald ogenblik komen ze naar me toe en zeggen dat ik moest mee vliegen naar het ziekenhuis . Dat moesten ze mij geen twee keer vragen .Het was de piloot die gezegd had dat ik mee mocht vliegen met hem en dit is hier zeer uitzonderlijk als ik hoor van de mannen hier. De piloot was onlangs in Belgie op vliegstage geweest om te vliegen met andere piloten van over de hele wereld. Hij zij me dat hij zo goed ontvangen was geweest in Belgie dat dit het minste was wat hij kon terug doen voor een Belgian firefighter.

Ik heb daar in de kliniek een lang gesprek met hem gehad en hij was echt blij dat hij me had meegenomen. Hier in de station zijn ze ook heel blij dat ik dit heb mogen meemaken. Ze stoppen hier niet met vragen te stellen 'how was your trip in the helicopter'. Nu gaan ze terug met me naar de helihaven om fotos te pakken want ik was mijn toestel vergeten .
 
Zo ik hoop dat ge dit op de blog zet voor het thuisfront.

Groeten Filip

00:44 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De videolink van het brandende huis

 

DSC01710
Klik op de foto - en de show begint
Click the picture - and the show begins

 

By DARWIN SINGLETON
NBC15 News

"Where's the fire?"

That's what the man said, but he spoke it in Dutch.

And the fire? I found it burning right at the end of Navco Road, a dilapidated old house. And that guy speaking Dutch? Well, it's a perfectly normal way to talk - if you live in Belgium!

"They wanna see how Mobile, Alabama fights fires," says Mobile Fire Rescue District Chief Bill Hunter, in English. The 10 fire fighters who are visiting from across Belgium are eager to take part in a controlled burn of a house donated to the department.

"We're gonna have some of our guys right next to them just in case," says Chief Hunter. "Because the signal is, if you're starting to get in trouble, we're just gonna yank 'em out of there!"

And they're gonna throw one more wrench into the works -- me.

The guest firemen are trained well to battle blazes in they're own country.  I, of course, am not. But I do share something in common with most of them. I have never been on a training exercise in a real burning house.

"It will certainly be a new experience for them, and working with the equipment over here, it will be a little bit different from what we're used to," says Belgian firefighter Marc Opstal.

"Are you nervous? A little excited?" I ask.

"Let's call it excited, not nervous!" he laughs.

Well,  I'm nervous, cause they want me to go first, so they can get the reporter out of the way!

"You'll be on the nozzle," Chief Melvin Stringfellow says, coaching me. "There'll be someone right behind you and he'll have his shoulder on your back."

This time, the Belgians will be watching me, cause they know they're next!

Chief Stringfellow tells me to go in low, open the nozzle on the hose, spray in a circular motion until the fire goes black. I do and it does - but the smoke is intense, so much so that my photographer has to turn away.

"What television makes people think is when you go inside you can see what's going on," says Stringfellow.

But take it from me. Once you put out the flames and the smoke starts to boil, you can't see ANYTHING!

One by one, my Belgian counterparts experience the same thing, but the later blazes appear to be much bigger, much hotter. And they notice house fires here are different.

"In the U.S., you have a lot of woodframe buildings, and in Belgium and Europe you have a lot of brick and stone," notes Belgian firefighter Carl Verstrepen.

"They do not burn nearly as fast?" I ask.

"That's right! But we have some hot fires!"

And another difference. In Belgium, they fight fires with less water. Why?

"Because, insurance companies call and say we pay the damage," says firefighter Filip Cauwenberg.

"Wait a minute!" I exclaim. "You have to deal with insurance companies in Belgium too?"

"Yeah, yeah!"

Now don't you feel much closer to these guys already?

You can check out the Belgium Fire Fighter’s daily blog by visiting this link:

http://luc-de-pompier.skynetblogs.be/archive-week/2005-46

Most of it is in Dutch, but if you explore the site, you will find some English translation, and the pictures are fun!

 
Here is the link to the story you have asked about:
 
Ron Reams
Internet News Producer
nbc15online.com
WPMI-TV - Mobile, AL
661 Azalea Road
Mobile, AL 36609
 
Direct Line Phone: (251) 652-1285
Fax: (251) 602-1550
 
And thanks to NBC15 to let us have the material

 

met dank aan Patrick en echtgenote uit Nieuwpoort

00:21 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-05-07

Dagverslag van vrijdag van Carl

Hey!
 
Ik wou je gisteren nog bellen maar mijn batterij begint leeg te geraken en kan ze blijkbaar niet opladen, anyway...
 
Waarschijnlijk heb je van anderen al nieuws gehad over onze dag gisteren....
 
We hadden afgesproken tussen 07h30 en 08h00 aan station 23. Uiteindelijk is het allemaal wat later geworden omdat Tom tijdens zijn transfert van station 6 naar station 22 werd opgeroepen voor een ongeval. De ziekenwagen die hem bracht moest dus doorrijden en zo kwamen we dan toch rond 08h15 aan in station 23, waar de rest ons stond op te wachten, samen met Debbie.

station 23

 


Ontbijt bij McDonalds wat bij sommige toch wel grote ogen deed openzetten. Na het ontbijt ging het richting fireboat voor een toertje doorheen de haven en de Bay.

img_0170

 


Tegen de middag aan gingen we lunchen in een seafood restaurant. Ook Billy, de man van Debbie was er. Fire Chief Dean en Ass. Chief Pappas liepen ook binnen en schoven aan.
Bon, iedereen nam iets met vis, allemaal heel lekker eigenlijk...behalve als je alles gaat frituren....

ChinaStar_scallionfriedfish


Na de lunch nog snel even over 't straat gelopen naar een winkel waar ze kaarsen maken. De dame van de winkel had ons een kaars gemaakt in....Duitse kleuren. Even een kleine quiz om te kijken of iedereen goed had opgelet. Marc en ik bleven als laatste over en uiteindelijk heeft Marc op het nippertje gewonnen en de Duitse kaars was voor hem.

 

phoenix_mus


Op weg naar het fire museum dan maar. Niet echt groot maar toch wel tof om even langs te lopen.
Het USS Alabama Memorial Park dan.... Doorheen de winkel, de loopbrug op naar het slagschip en toch wel twee uren in de buik van deze oorlogsbodem gelopen. Ook de nabijgelegen duikboot USS Drum werd even bezocht. Tal van verschillende vliegtuigen en helikopters zoals een F16, F14, F15, B52, Seaking, Jayhawk, B2, werden in static bezocht. Er zijn ook drie memorial aanwezig, 1 voor de 2de wo, 1 voor Korea en 1 voor Vietnam.

mobile stage logo

 


Na dit toch wel interessante bezoek reden we naar een Harley shop voor de Luc en zo hebben we eigenlijk een brand gemist...en ik zeker want Engine 19 was first due! We komen de shop buiten en zagen een grote, zwarte rookkolom en Engine 23 die over het kruispunt scheurde.

 

eng19

 

Wij daarachter maar de zwarte rook werd al snel witte. Aangekomen met het volgende rapport:
1 story wood/brick single dwelling, heavy smoke conditions, fire allready knocked down by E19. No exposures at the 4 sides. 2 lines in operation, 1 stretched. No casualties, District 2 in command. Er werd een full box assignment uitgezonden voor deze interventie; hier in Mobile is dat 1 Chief, 3 Engines, 1 Ladder en een Rescue.
 
Na de nodige foto's en een walk through met de Fire Marshall gingen we terug naar huis. Sommigen reden reeds met hun voertuig mee vanop de brand, anderen werden nog snel even afgezet door Marc en mezelf. Gisterenavond mocht ik, bij aankomst in de kazerne, aanschuiven voor een heerlijke Jambalaya (even checken of de schrijfwijze wel juist is).

jambalaya

 

Nadien kregen we nog enkele oproepen te verwerken, allemaal voor medische bijstand. Deze nacht 1 maal moeten opstaan (mijn eerste keer trouwens) voor een gevecht in een stripclub niet zover van de kazerne.
 
Nu is het hier zaterdagochtend en we zijn bezig aan onze 24 uur met de 3de ploeg. Het kuiswerk in de station en van de wagen is achter de rug, tijd voor ontbijt dus...
Morgen staat New Orleans op het programma.
 
Nog even een woordje uitleg over de respons naar brand en aggresie.
 
Een oproep voor een gewone huisbrand bestaat dus uit 3 engines, een ladder, een rescue en een chief. De taken bestaan als volgt; 1st engine: Fire attack, assuming command
2nd engine: Supply, 2nd line if needed, exposure protection
3th engine: RIT
Ladder: SAR, ventilation
Rescue: First Aid, rehab FF's
District Chief: Assuming command
 
Geen safety officer dus, dat is iets voor de LvO, zijnde de eerste Captain ter plaatse en dan de DC(district chief). Bij grote incidenten kan men een bijkomende DC vragen die dan de taak van SO overneemt.
 
Verticale ventilatie wordt hier niet echt veel toegepast, enkel wat ruiten en deuren op de first floor en dan de tempest voor de deur.
 
Commandowagens kan je ze niet echt noemen. De DC's rijden met gewone personenwagens die enkel lichten hebben aan de binnenkant van de wagen doch zijn ze zeer zichtbaar op straat. De DC's hebben geen materieel of plannen mee, de "grote" commandowagen (een vrachtauto zo groot als een ziekenwagen hier) is eigenlijk de comvan voor grote incidenten. Op de Fire Academy hebben we deze week wel een pak nieuwe SUV's zien staan. Ze staan te wachten op belettering, signalisatie en inrichting en dan krijgen de Chiefs hun nieuwe wagens.
 
Over aggresie:
Deze nacht twee keer buitengereden voor een geval van een "lastig" persoon. Het gekende scenario als volgt; volle sirene vertrekken in de station en op twee blokken van het adres stoppen en alles uit. Wachten tot als de politie groen licht geeft en dan ter plaatse komen. Rare situatie toch wel als je weet dat we op die interventies toch wel zo'n 30 minuten op het RV-punt stonden te wachten. De ziekenwagens hier zijn van Mobile Fire maar in sommige districten rijden er ook prive rond van American Medical Response.
 
Ik krijg hier net het nieuws van de Captain dat we seffens naar de Training Academy moeten dus ik ga je zo gaan laten.
Als er nog iets speciaals is of zo, laat ik je het wel weten per mail vandaag.
 
Bye!

16:41 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Bezoekers - visitors to the blog

On the right hand side, just under the counter, there's a little tool that helps us follow who came to visit us

 

bezoekers

 

Recht op deze pagina, net onder het tellertje, staat een klein grafiekje, als je daar op klikt krijg je de lijst van de laatse 10 bezoekers, netjes weergegeven op een wereldkaart. De naam van de stad die vermeld wordt is de plaats waar de telefooncentrale staat vanwaar je provider op internet gaat.

15:49 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Mobile Fire & Rescue Department

Terwijl de Fireobservers hopelijk een beetje kunnen bijslapen deze nacht, wordt alles klaargemaakt om morgen (zondag) op uitstap te gaan. New Orleans is de bestemming, maar meer hierover morgen. Ook op nieuws van hoe het gisteren allemaal verlopen is moeten we nog wat wachten. De mogelijkheid om contact te hebben via internet is blijkbaar toch wat moeillijker, en als je een zo druk programma moet afwerken, is communiceren met het thuisfront het eerste wat er overschiet.

Voor vandaag zaterdag blijft iedereen voor 24 uur in zijn kazerne om ten volle van het kazerneleven te genieten. Maar in deze tijd van bloggen is update info altijd belangrijk. Gebaseerd op de ervaringen uit het verleden kan de thuisredactie wel meehelpen om toch de juiste sfeer te schetsen. Daarom misschien nog wat info over de bezochte brandweerdienst.

 

Mobile Fire-Rescue Department:

dyn007_original_400_203_pjpeg_2511379_610119448d32f444d18141afdc3b7088

 

De brandweerdienst van Mobile beschermt een gebied van 210 square miles met zo’n 244.376 inwoners. Het is een zeer gevarieerd gebied van stedelijk leven, industrie, haven- en zeeactiviteiten, transport en landelijk leven.

Ze beschermt het vanuit 19 brandweerposten met 17 engine companies, 5 ladder companies en 9 rescue’s.

post-38-1169348494
TRUCK 4
post-38-1169348587
ENGINE 19
station 7
STATION 7

Daarnaast beschikken ze nog over gespecialiseerde eenheden zoals hun eigen luchthavenbrandweerdienst voor 2 luchthavens, hun eigen HazMat team, Technical Team, USAR team en Marine Divison.

 
post-38-1172924041

AIRPORT FIRE

post-38-1172923720

SQUAD 27

post-151-1169345100

USAR

 

Aan het hoofd van de dienst staat

Fire Chief Stephen A. Dean.    chief

 

 
Message from Fire Chief Stephen A. Dean

On behalf of the City of Mobile, I would like to thank you for your interest in the Mobile Fire-Rescue Department. The Mobile Fire-Rescue Department was officially organized in 1888 by a handful of residents who wished to address Mobile's fire protection needs, making us one of the oldest fire departments in the United States, rich in history and tradition. Today, our department is staffed with over 450 uniformed men and women who serve 244,376 people living within Mobile's 210 square miles and its jurisdiction.

The Mobile Fire-Rescue Department is proud of the service it provides to the community; Mobile's fire, rescue, prevention and emergency medical services are exemplary. Our mission is to provide the highest quality fire, rescue, and emergency medical services to our customers, the citizens of Mobile. Comprehensive training, emergency planning, code enforcement, and innovative safety awareness programs enhance emergency services. Mobile residents can expect and be proud of the excellent service that the Department provides.

The Mobile Fire-Rescue Department is a dynamic organization that continues to evolve as new programs and projects are developed to enhance our ability to fulfill our mission. We are ever mindful that the Citizens of the City of Mobile are our customers and that many times we interface with them in situations that, while are routine for us, are quite traumatic for them. We strive individually and collectively as an organization to minimize both the emotional and economic impact of these incidents.

The Mobile Fire-Rescue Department is a multi-functional emergency response agency with the responsibility of providing a broad range of emergency services to the community

station

 

In 2006 kreeg de Mobile FD ongeveer 30000 oproepen te verwerken, waarvan 2500 voor branden en zo’n 18000 voor medische bijstand. De Operations Division telt meer dan 450 man die in een 24-uursysteem werken (24/48). In deze groep vinden we de hogere officieren terug,

de District Fire Chiefs, bcor   ac or  dc

 

Captains,   Capt

 

Lieutenants,   Lt

 

Engineers,

Firefigters-Medics and

Firefighters.

Zij beantwoorden zowat alle oproepen die de brandweer behandelt; branden, technische hulp, medische bijstand, preventie,…

Mobile FD heeft ook een eigen Communications Divison, die telt 16 man en zij beantwoorden jaarlijks om en bij de 30000 oproepen van allerhande aard. Deze dienst werkt onder het Mobile County Communications District dat ook instaat voor de verwerking van noodoproepen en communicatie voor omliggende steden.

 

DSC01725
DSC01727

In station 14, Belgian Capt Luc David is having a great time

In hun eigen brandweerschool krijgen de rekruten een opleiding van 4 maanden eer zij brandweerman worden. Naast de basisopleiding tot brandweerman krijgen ze ook nog een EMT-course in de opleiding, iets wat je kan vergelijken met een ambulancier bij ons. Tal van specialisatiecursussen worden hier ook gegeven zoals; Paramedic, Officer Develoment Training, Driver training maar ook andere zoals HazMat technician, Technical team, USAR team,…. De school wordt gebruikt door de National Fire Academy en voor de buitenopleidingen voor de Alabama State Fire College. Ook de US Navy, de US Coast Guard en vele andere korpsen in het zuidwesten van Alabama krijgen hier hun brandweeropleidingen.

 

Een beetje historiek van Mobile FD

 

In 1819 organiseert Mobile een eigen dienst die de mensen, goederen en gronden van de stad moest beschermen. De Creole Steam Fire Company no.1 wordt ingericht, een vrijwillig korps dat al snel gevolgd wordt door een tweede ploeg, Neptune Engine Fire Company no.2. Dit gebeurde zo’n 6 jaar nadat Mobile teruggewonnen werd van de Spanjaarden door President Madison.

 

De eerste grote brand in Mobile dateert uit 1843. Het was eigenlijk een combinatie van verschillende branden die aangestoken werden door de Copeland Gang, als afleiding voor een grote diefstal van goederen in een opslagplaats. De brand vernielde 44 huizenblokken, de Planters & Merchants Bank, Madison House, New Hotel en het postkantoor.

 

In 1840 gaat Mobile in contract met Albert Stein die de stad moet voorzien van een systeem voor waterlevering en riolering.

 

In 1888 wordt door Chief Matt Sloan, in opdracht van Mayor Joseph C. Rich, een beroepsbrandweerdienst opgericht. Deze dienst start als Mobile Fire Department op 1 september 1888 na een ruzie over de subsidies voor de vrijwillige korpsen die Mobile beschermden. De stad koopt het materieel over van de Phoenix Volunteer Fire Company no.6 en al snel volgen nog andere vrijwilligerskorpsen. Mobile Fire Department start met 18 man, een hook and ladder company, 3 steam engine companies, 3 reservekarren en 11 paarden met tuigen.

 

Op 21 mei 1919 woedt er een enorme brand die 40 huizenblokken in de as legt. Een alarm in een winkel blijkt een brand te zijn van een afvalhoop dat al snel uitbreiding neemt over de winkel en aanpalende gebouwen. De hulp van Pascagoula en Biloxi FD wordt ingeroepen en met een ploeg van meer dan 1000 man wordt de brand bestreden, maar uiteindelijk dooft het vuur vanzelf wanneer de wind gaat liggen in de nacht. 200 huizen worden vernield en meer dan 1200 mensen zijn dakloos.

 

In 1923 wordt het laatste trekpaard vervangen door een gemotoriseerde bluswagen.

 

In 1950 worden brandweermannen ontslaan omdat ze een Union (vakbond) willen oprichten, de vakbond komt er dan toch door in ’57 als IAFF 1349.

 

In 1961 wordt de eerste zwarte brandweerman aangenomen in het korps, in ’87 de eerste vrouw.

 

In 1988 viert Mobile FD haar 100ste verjaardag.

 

In ’96 verandert de naam van Mobile Fire Department naar Mobile Fire-Rescue Department.

 

logo4

 

 

In 1975 gaat men van het kaki uniform naar het marineblauw pak. Er wordt ook een patch gemaakt die de historiek van Mobile FD weerspiegelt. Op de voorgrond zien we de Phoenix vogel en de zon, naar de rijke geschiedenis van Mobile. Het verhaal van de Phoenix komt uit de Egyptische mythologie. De vogel leefde 500 jaar en vloog dan tegen de zon en verbrandde. Uit de as van de vogel werd een nieuwe Phoenix geboren die nog eens 500 jaar leefde.

Op de achtergrond zien we de vlaggen van landen die Mobile ooit bezetten; Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Amerika, de Confederate States of America en de Republiek van Alabama. Verder zien we nog de twee jaartallen 1702 en 1888. 1702 staat voor de ontdekking en eerste nederzetting door de Fransen in Mobile. 1888 staat voor het jaar dat Mobile Fire Department werd opgericht en een beroepskorps werd. De patch veranderde in ’96, samen met de naamsverandering van Mobile Fire Department naar Mobile Fire-Rescue Department.

 

Complete history on the Mobile Fire website :

http://www.cityofmobile.org/fire/history.php

 

En dat onze bezoekers het daar zeker goed hebben kunnen we afleiden uit de reactie op de minichat hiernaast. Bezoekers die ook iets willen laten horen, het kan op de mini chat of onderaan elk artikel bij reacties

 

We can learn from the reactions in the mini - chat box on the right hand side that your visitors are very welcomed and enjoy your southern hospitality. Please leave a message in the mini-chat box or at the bottom of each article in the reacties section.

 

Capt James May:

Just a note to say how much I have enjoyed the observers being with us at the Mobile Fire Rescue Dept.. I have had a chance to meet and get to know both Tom and Fillip and enjoyed their company very much. Good luck in your endeavers.

12:04 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-05-07

Local press

Lennikse brandweerman Carl Verstrepen op stage in de USA

uit : http://www.editiepajot.com/lennik.htm

 

LENNIK/USA: - Carl is sinds 1996 brandweerman in de brandweerdienst van Lennik. Iets wat zeer gemakkelijk te combineren valt mijn werk op de spoedgevallendienst van het ULB Erasmusziekenhuis te Anderlecht. Als hij niet achter 't stuur zit van de grote rode brandweerwagens, dan zie je hem wel achter 't stuur van de kleine, gele, snelle wagens....

lennik%20wapens

 

Carl is a volunteer firefighter since 1996 with the Lennik Fire Dept. Something he can easely combine with his job at the ER - service of the ULB Erasmus-hospital in Anderlecht (Brussels). When he is not behind the wheel of a big red firetruck, you can find him behind the wheel of a small yellow Medical Urgentie Unit (MUG)

mug

 

Samen met negen collega's  brandweermannen, ze noemen zichzelf "Fireobservers" zijn Carl en zijn collega's deze week op stagebezoek in Amerika.
Tijdens hun verblijf, dat één week zal duren, verblijven ze in de verschillende Mobile brandweerkazernes en rijden ze samen met de Amerikaanse brandweermannen uit op interventie en medische tussenkomsten om hun werkmethodes te observeren.

 

Together with 9 collegue's , they call themselves 'Fireobservers', Carl and his fellow Firefighters will be on an educational trip to the Mobile Fire Department.

During one week they will stay at the firestations, while riding along an all the calls they get to study the workingmethods in the USA.


Meer over het Amerikaanse avontuur kan je volgen op hun blog: http://mobile2007.skynetblogs.be
Het dagelijkse leven van Carl Verstrepen kan je ook volgen op zijn blog:
http://charlie-farstripes-blog.skynetblogs.be/
( vrijdag 18 mei 2007. Tekst en foto ©
www.editiepajot.com )

23:15 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vrijdag 18 mei 2007

Na al het grote vuur van gisteren zal het vandaag er wat minder spannend aan toe gaan.

In de voormiddag worden we verwacht op de blusboot van de Mobile Fire Dept. voor een tochtje in de haven.

img_0170

 

Daarna doen we het even wat kalmer aan en hebben we even de tijd om het culturele van Mobile van dichtbij te gaan bekijken.

Het Mardi Gras museum, het brandweermuseum en het Battleship USS Alabama staan op het programma, hieronder alvast wat extra info zodat jullie kunnen meedromen met ons.

phoenix_mus
 
battleshipnew

USS ALABAMA - Oorlogsbodem uit WOII

 

en dan is er nog de hartewens van Luc-de-pompier

header_image_both

even met die mannen babbelen, en misschien wel een klein hebbedingetje dat nog in de valies past zoeken.

night190

 

verder nog meegeven dat de beloofde link naar het brandende huis nog niet gerealiseerd is, dus verder zoeken hoeft niet.

18:56 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Fireboat PHOENIX

Commissioning/Blessing ceremonies for Mobile Fire-Rescue Department's new fireboat will take place Tuesday, February 14, 2006 at 11:30 a.m. at Cooper Riverside Park (located next to the Arthur L. Outlaw Convention Center). The new fireboat will be given the name Phoenix, which is derived from a mythical bird that every 500 years is consumed in the flames of a fire, after 3 days it is reborn from the ashes to live another 500 years.

Op 14 februari vorig jaar werd de nieuwe blusboot van de Mobile brandweerdienst in dienst genomen. De boot kreeg de naam PHOENIX, van de mythische vogel die elke 500 jaar volledig opbrand in de vlammen om na drie dagen opnieuw geboren te worden en weer 500 jaar te leven.


The fireboat is a 40-ft., aluminum hull boat and was built by Silver Ships, Inc. located in Theodore, AL at an estimated cost of $525 thousand. The Phoenix replaces the Ramona Doyle, which was retired in 2003.

 

De boot , die 14 m lang is, is gemaakt van aluminium en werd gebouwd door Silver Ships Inc uit Theodore, Al en heeft een prijskaartje van 525.000 dollar. De Phoenix  vervangt de Ramona Doyle die in 2003 uit dienst genomen werd.

Boat Stats

Builder: Silver Ships, Theodore, AL.
Power Plant: 2 - 370 h.p. Yanmar Diesel Engines for Drive and 2 - 370 h.p. Yanmar Diesel Engines for Pumps. 1 - 12 KW Generator.
Length: 40 ft. 
14 m lang
Width: 14 ft.  – 4,7 m breed
Draft: 3 ft. – 1m diepgang
Speed: 26.4 knots (30 m.p.h.)  - 50 km/h snelheid
Pumps: 2 - 2000 g.p.m Hale Pumps. 
2 bluspompen 8000 l/min
Firefighting Equipment: 4 - hand lines, 4 - remote control monitors capable of 2000 g.p.m, 2 - 2 1/2 inch and 2- 1 3/4 inch hose connectors, 2 - 5 inch discharge and 90 gallons foam. Other Equipment: Radar, chart plotter, 800 Mhz fire radio, VHF radio and Compass.

18:44 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Phoenix Fire Museum

203 South Claiborne Street

 

Chemcar

 


The Phoenix Fire Museum is in the restored home of the Phoenix Volunteer Fire Company No. 6. This building houses turn-of-the-century horse-drawn steam engines and early motorized vehicles. The gallery on the Second Floor recounts the history of the volunteer fire companies of Mobile from their organization in 1838. The Phoenix Fire Museum is open Tuesday – Saturday from 9:00 a.m. – 5:00 p.m. and Sunday from 1:00 – 5:00 p.m. (closed on certain holidays).

 

Het Phoenix Fire Museum bevindt zich in het oude kazerne van de vrijwilligers van Station 6.

In het gebouw bevinden zich een 100 jaar oude, door paard getrokken stoompomp en enkele van de eerste machine aangedreven autopompen. Op de bovenverdieping vind je het verhaal van de  geschiedenis van de eerste vrijwillige korpsen uit Mobile, in 1838. Open van donderdag tot zaterdag van 9 tot 5 en op zondagnamiddag.

fireMuseum

 

 

http://www.museumofmobile.com/html/other_museums.php

 

18:43 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Mardi Gras Museum

Mardi Gras

mardigras_img

 

Mobile is not only recognized as celebrating the first-known American Mardi Gras celebration in 1703 (yes, even before New Orleans), but also as home to the "America's Family Mardi Gras" delighting both young and old from around town and across the nation. This magnificent celebration lasts for nearly two weeks and culminates on Fat Tuesday, the day before Lent.

Al in 1703 vond in Mobile het eerste Mardi Gras feest plaats, dus zelfs voor New Orleans. Sindsdien vieren we in Mobile met gans de familie, jong en oud, gedurende twee weken dit feest. Met als hoogtepunt natuurlijk, de parade op vette dinsdag, de dag voor het begin van de vasten.

For weeks, the streets of downtown Mobile are filled with the sights and sounds of live marching bands, brilliant-colored floats and of course teeming crowds of parade goers. The floats are glowing spectacles manned by masked riders festooned in satin and sequins, and armed with crowd-pleasing "throws" such as beads, moon pies, doubloons and candy. Mardi Gras must be experienced to be fully understood and Mobile is the perfect place.

Gedurende weken is het centrum van Mobile de plaats om te zijn, en live muziekgroepjes, briljant gekleurde praalwagens en een kleurrijke bende feestgangers die feesten alsof hun leven er van af hangt. De praalwagens zijn lichtende spektakelkarren die bemand door gemaskerde figuren, die gekleed zijn in satijn en behangen met kralen, en die om de massa te plezieren gooien met parels, maankoekjes, gouden munten en snoep. Je moet het meemaken om echt te begrijpen wat er bedoeld wordt.

 

http://www.museumofmobile.com/html/mardi_gras_timeline.php

18:42 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

USS ALABAMA

badge

 

De Geschiedenis van de USS Alabama

 

Gebouwd in 1940 in Norfolk Navy Yards, was dit het zesde schip dat de naam USS ALABAMA kreeg. Bij het begin van de oorlogsdreiging was enkel nog maar de kiel klaar. Twee jaar later in februari 42 werd na een kleurige parade dit nieuwe slagschip te water gelaten, in aanwezigheid van meerdere nationale figuren. De doopmeter was , Mevr Hill, de vrouw van Senator Hill. In augustas werd het schip in dienst genomen door de eerste kapitein, George B Wilson USN (United states Navy)

 

The keel of the USS ALABAMA (BB-60) was laid at the Norfolk Navy Yard on 1 February 1940, the sixth vessel to bear the name of Alabama. At the outbreak of hostilities, her hull construction was nearing completion. Some two years later (16 February 1942), the new South Dakota Class battleship was launched in a colorful ceremony attended by many national figures. Sponsoring the vessel was Mrs. Lister Hill, wife of Alabama's Senator Hill. On 16 August 1942, in ceremonies at Portsmouth, Virginia, the new ship was placed in full commission and Captain George B. Wilson, USN, assumed command

 

het volledige verhaal : http://www.ussalabama.com/html/history/index.php

 

The end of the war found the ship still at sea, and, after 67 days of continuous steaming, she dropped anchor in Tokyo Bay, remaining for two weeks while her landing force assisted the occupation of the Yokosuka-Tokyo area. On 20 September 1945, ALABAMA stood out from Tokyo. At Okinawa, she embarked some 3700 passengers for the U.S., thus doing her bit in the task of returning the Pacific veterans. Navy Day, 27 October 1945, was spent with other units of the THIRD Fleet in the celebrations at San Francisco. On 26 November 1945, Captain E. H. Pierce, USN, relieved Captain Goggins as Commanding Officer.

 

Toen de Japanners capituleerde , kon het schip na een ononderbroken vaart van 67 dagen het anker laten zakken in de baai van Tokyo, waar de bemanning hielp de buurt van Tokyo te bezetten. In september 45 vertrok het schip naar Okinawa, waar ze 3700 passagiers aan boord nam en terugkeerde naar de US ……..

1225

 

 

USS ALABAMA STATS

Sister Ships:

Massachusetts, Indiana, South Dakota

Launched:

16 February 1942

Commissioned:

16 August 1942

Displacement:

35,000 to 44,500 tons.

Length:

680 ft.

Beam:

108 ft. 2 in.

Height of truck light
above keel:

194 ft.

Design Draft:

33 ft. 8 in.

Actual weight when fully loaded:

42,500 tons.

Speed:

28 knots

Range:

15,000 Nautical miles at 15 knots

Crew:

127 Officers, 2,205 Enlisted Men

Armament:

9

16"/45 cal. Guns (3 turrets)

20

5"/38 cal. Guns (10 mounts)

48

40mm Guns (12 mounts)

52

20mm Guns

Armor:

Turret faces:

18 inches

Conning tower:

16 inches

Side armor:

12.2 inches, tapering to 1 inch at bottom.

Power Plants:

Horsepower:

130,000 hp

4 engine rooms. each carrying 2 boilers and 2 turbines. Four propellers, 2 five bladed and 2 four bladed, each weighing 18.2 tons.


ALABAMA (BB 60) earned nine battle stars on the Asiatic-Pacific Service Medal.

 

18:41 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

The house is on fire

Omdat beelden meer zeggen dan alle verhaaltjes samen :

DSC01685

 

 

DSC01687

 

 

DSC01688

 

 

DSC01689

 

 

DSC01690

 

 

DSC01692

 

 

DSC01693

 

 

DSC01694

 

 

DSC01695

 

DSC01696

 

DSC01698

 

DSC01699

DSC01701

DSC01702

DSC01703

DSC01705

DSC01706

DSC01710

DSC01711

DSC01713

DSC01714

DSC01715

DSC01716

DSC01717

DSC01718

DSC01719

DSC01720

DSC01721

DSC01722

DSC01723

 

Thanks to Lorenza Armstrong for the shipping

15:13 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (11) |  Facebook |

donderdagavond, station 7

 

wesley station 7 mobile
 
woensdag zijn we uitgereden voor een kleine brand maar bij aankomst bleek het om rookontwikkeling te gaan. 1 wagen was al ter plaatse, het was een tankwagen. De oproep kwam uit een hamburger keet waar de bakoven van de hamburgers is beginnen branden.
 
bij aankomst in de kazerne mochten kort nadien terug weg voor een medische oproep, maar dat bleek dan vals te zijn want we hebben nog wat rondgereden om toch iemand aan tetreffen maar niemand gevonden.
 
terug bij aankoms in de kazerne blijf het kalm en hebben we goed geslapen.
 
 
donderdag
we zijn naar een huis gereden die ze dan in brand hebben gestoken en dat mochten we blussen en dat was heel goed, iedereen heeft er van genoten. 
toen naar de luchthavenbrandweer. Daar hebben ze een bluswagen getoond die in werking was, ook wel een de moeite on te zien.
dan richting 911 centrale daar uitleg gekregen over hoe het werkt. Hoe ze met de mensen praten terwijl er nood is hoe ze de kazernes verwittigen en en zo verder.
Dan naar Mobile County Emergency Management Agency. Daar ook wat uitleg gekregen maar daar begijp ik niet veel van sorry; volgens het aantal telefoontoestellen dat te zien was leek het om een crisiscenter te gaan word waarschijnlijk gebruikt bij grote rampen.
Dan terug naar de kazernes en om 6PM  mobile tijd mocht kazerne 7 uitrijden voor een ongeval met 1 gekweste persoon een zwangere vrouw.
nu is het stil gebleven tot de verdere oproepen.
 
Groeten Wesley  

07:18 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-05-07

Middagpauze - lunchbreak

Dag Paul!

 

Snel even een mailtje vanuit het kantoor van Debbie.

 

Deze ochtend, iets na achten, afgesproken op station 23 om van daaruit naar een terrain te rijden ergens in de buitenwijken van Mobile. Iedereen was daar reeds aanwezig (brandweer, pers, TV,…) De mannen gingen daar een huis in de fik steken voor ons, iedereen heeft serieus wat binnengezeten en kunnen blussen. Een pak foto’s als resultaat! Je moet ook eens kijken op de zender WPMI, om 17h zou het hier worden uitgezonden en dan komt het ook online.

http://www.nbc15online.com/news/local/default.aspx is de vermoedelijke link.

 

Nu net gedaan met lunch in de fire academy, seffens bezoek aan 911, airport en misschien ook USGC als ze dat nog in orde gingen krijgen.

Morgen zou de fireboat op het programma staan.

Bijna iedereen heeft gisteren hun eerste oproepen gedaan, sommigen kregen zelfs iets leukere dingen als brandjes en verkeersongevallen voorgeschoteld.

Ontvangst is hier in alle opzichten zeer hartelijk, niets is teveel gevraagd.

 

logo4

 

Hi Paul, a quick mail from Debbie's office.

We assembled this morning in station 23 to go to the terrain where the big fire was going to be. Everybody was there, Local press, Fire dept, TV stations....).

Once the fire started we all got the chance to work the fire on the inside. Wow, what an experience. And lot's off awsome picture we got. One of the TV crews told us the story will be online after 5 PM. WPMI.

We just finished lunch at the fire academy, the program this afternoon will bring us to the 911 -dispatch centre, the Airport fire facility and the Coast Guard station, If we get the clearance.

For tomorrow, the Fireboat is on the shedule.

Most of the guys had a very busy night in the firestations. Fire or car accidents, some of them even got even more interresting calls ?????

The reception here is fantastic, no wish is to big, all is taken care off.

 

post-151-1169345522

 

20:39 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Donderdag 17 mei

Telefonisch verslag doorgekregen, connectie met internet lukt niet altijd, of is het misschien omdat alles zo leuk is ginder ?

 

Gisteren werd de groep ontvangen in het Central Fire Station door onze contactpersoon Debby. Na het welkomstwoord kregen de leden van de groep de kans om voor sommigen de eerste maal eens goed rond te kijken in zo'n brandweerstation. De bereidwillige ploeg van dienst was dan ook heel trots om al hun materiaal (lees wagens) te kunnen tonen aan de bezoekers.

loge mobile fire dept

 

Na deze eerste kennismaking was de volgende stop de Supply store, zeg maar het kleding magazijn. Omdat we laten weten hadden dat het toch moeillijk is om al je interventie kledij mee te krijgen over de grote plas werd er onmiddeliijk een akkoord gesloten om die tijdens de stage ter beschikking te stellen. Iedereen mocht dus een gepast interventievest, interventiebroek, laarzen en handschoenen uitkiezen, zodat we de komende dagen ons echte American firefighters zullen voelen. Na nog een wandeling naar een nabijgelegen parkje, waar juist enkele jazz muzikanten het beste uit hun reperoire te horen gaven, namen we snel een broodjeslunch in de buurt.

Echt veel tijd haden we niet want onze week is hier duidelijk goed gepland en drukbezet. Rond 13.30 werden we op brandweerschool verwacht.

Omdat er morgen (vandaag dus) toch wel wat specials op het programma staat kregen we allemaal een opleiding in het gebruik van hun persluchttoestellen.

In de late namiddag werd dan iedereen rondgevoerd naar 'hun' firestation', een taak die onze chauffeurs zo goed mogelijk probeerden te klaren, maar die zeker niet gemakkelijk is in deze onbekende stad. Sommige stations ligt echt wel een beetje verborgen en soms was het dus zoeken. Er werd dan ook onmiddelijk gevraagd of we morgen (vandaag dus) niet wat hulp konden krijgen bij de pick up van de fireobservers. En ja hoor, direct werd een eco mobiliteitsplan opgesteld en brengen de rescue's en batt chief's iedereen samen op twee punten zodat wij (de bestuursleden) in een mum van tijd iedereen kunnen verzamelen.

Van Carl vernam ik ondertussen dat iedereen al best een drukke nacht achter de rug heeft, hijzelf had al twee branden en een verkeersongeval.

A ja, bij de ontvangst was ook de tv-ploeg van WKRG aanwezig, en het eerste sfeerbeeld werd hier al uitgezonden, dat beloofd dus.

Deze morgen was het dus verzamelen aan een van de stations en moeten we via het opleidingscentrum naar een van de vervallen buurten in de stad. Men heeft het namelijk geregeld dat een van de huizen, die toch klaar is voor de sloop, in het kader van onze opleiding mag aangestoken worden, zodat we goed kunnen leren blussen. (haha, alsof we dat niet kunnen). Dat beloofd in ieder geval.

Er staat trouwens deze week wel elke voormiddag een trainingsonderwerp op het programma. In de namiddag gaan we dan nog een aantal dingen bezoeken.

Deze namiddag (als de tempaturen hier echt zwoel worden) is er een bezoek gepland aan het 911 - oproepcentrale, de luchthaven brandweerdienst en de US Coastguard. Tot zover dit voorlopige verslag, hopelijk kunnen we tegen morgenvroeg de eerste rechtstreekse foto's posten.

 

Ekellop - Blogmaster at home

15:04 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

eerste persbericht

Van de website van de brandweerdienst geplukt

 

Belgium Firefighters to Visit Mobile

May 15, 2007

FOR IMMEDIATE RELEASE (SH2007-32)

FOR ADDITIONAL INFORMATION
R. Steve Huffman
Public Information Officer
(251) 208-2857/Fax: (251) 208-2861
E-Mail: huffman@cityofmobile.org

BELGIUM FIREFIGHTERS TO VISIT MOBILE

Ten Belgium Firefighters who call themselves “Fire Observers VZW” are due to arrive at Central Fire Station in downtown Mobile on Wednesday, May 16, 2007 at approximately 9:00 a.m. The non-profit organization arranges training trips for Belgian firefighters to American Fire Departments and Mobile was chosen as one of the destinations this year.

 

10 belgische brandweermannen, ze noemen zichzelf Fireobservers, zullen vandaag woensdag 16 mei aankomen op het centrale brandweerstation, zo rond 9 uur 's morgens. Deze non profit organisatie organiseert brandweerstages voor Belgische hulpverleners in de Verenigde staten en de stad Mobile is dit jaar een van de bestemmingen.

During the one week visit they will stay in various Mobile fire stations and ride along with firefighters and firemedics to observe the type calls the department makes. They will also learn about all facets of the department and have training opportunities with the department’s haz-mat team, technical rescue team and Urban, Search and Rescue Team (USAR). The department also plans to burn a house on Thursday morning while the Fire Observers are here for their visit.

 

Tijdens hun verblijf, dat één week zal duren, verblijven ze in de verschillende Mobile brandweerkazernes en rijden ze samen met onze brandweermannen uit op interventie en medische tussenkomsten om ons, en ons werkmethodes te observeren. We zulklen ze dan ook alle facetten van onze brandweerdienst tonen en bieden hun de gelegenheid om samen met ons een aantal oefeneingen te doen, vooral met onze speciale diensten, zoals het Team Gevaarlijke stoffen, ons Team bevrijdingen en het USAR team, dat tussenkomt bij instortingen en watersnood. Het departement is van plan om op donderdag een woning neer te branden voor oefendoeleinden, zodat de Fireobservers dat zeker kunnen observeren.

The entire visit will not be totally devoted to learning about the fire department however. While here the Belgian firefighters will also have a chance to experience a taste of Mobile and the American way of life as they visit local museums and the USS Alabama Battleship. A trip to New Orleans is also planned.

 

Het gehele bezoek staat in het teken van de brandweer, de werking ervan en de verschillen tussen onze verschillende diensten hier in de States en in Europa. Toch is er nog ruimte om de Belgische brandweercollega's te laten proeven van onze stad Mobile en de Amerikaanse 'Way of live' tijdens bezoeken aan de lokale musea en het bezoek aan onze oorlogsbodem 'The USS Alabama'. Een kort bezoek aan New Orleans is er ook nog gepland.

Since the program started groups of Belgium firefighters have visited various cities and fire departments in Arizona, California, Florida, Georgia, Indiana, Nevada, Oregon, Texas and Virginia.

 

Sinds het onstaan van de organisaties Fireobservers werden al stages georganiseerd in verschillende steden en bezochten ze brandweerdiensten in Arizona, Florida, Georgia, Indiana, Nevada, Oregon, Texas en Virginia.

 

http://www.cityofmobile.org/fire/news.php?detail=1&from=0

00:06 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-05-07

The firestations

Ondertussen is het al de late namiddag, heb juist bericht gekregen dat de fireobservers verdeeld worden over de verschillende brandweerposten. Voor wie niet vertrouwd is met de organisatie van de amerikaanse brandweerdiensten, toch volgende toelichting :

Het is in de States zo, dat in drukbevolkte woongebieden de brandweerkazernes verspreid worden over het interventiegebied.

Kleine kazernes, die meestal één of twéé voertuigen huisversten, maar wel op kleine afstand van elkaar (ongeveer 6 km). Hierdoor worden bij een oproep voertuigen vanop meerdere plaatsen uitgestuurd, en is men zeker dat er binnen de 8 minuten zeker een eerste voertuig ter plaatse is om hulp te bieden.

enkele van de kazernes :

station 1

 

station 18

 

de volledige lijst van 19 brandweerstations vindt je terug via volgende link :

http://www.cityofmobile.org/fire/locations.php

 

Eens dat iedereen terplaatse is volgt er waarschijnlijk meer en gedetailleerd nieuws

 

FIRE SUPPRESSION

The Fire Suppression Division is responsible for combating and controlling fires, property conservation measures, mitigation of fire and hazardous material threat through annual inspections and preplanning in commercial and public buildings, and inspecting and maintaining fire hydrants; providing the delivery of extrication, rescue, basic life support, early defibrillation and related emergency medical services; providing delivery support systems to include hazardous material teams, high angle rescue, heavy extrication, and EMT-D. Mobile Fire- Rescue Department operates on three shifts. Firefighters work a 24-hour shift with 48 hours in between shifts. Each shift begins at 7 A.M. each day. The city is divided into three fire districts on a geographic basis. Each Fire District and each shift has a District Fire Chief assigned that supervises fire companies and responds to fires and incidents in these districts.

De volledige stad is ingedeeld in drie districten , waar onder leiding van de officier van dienst (District Fire Chief) vanuit 5 kazernes uitgerukt wordt voor de meeste branden en andere tussenkomsten. Brandweermannen werken een 24 uurs shift en zijn dan twee dagen off. De dienstwissel is om 7 uur 's ochtends. 

 

Nog als toelichting bij het blog gebeuren meegeven dat je onder elk bericht, hier rechtsonder de tekst reacties (getal) ziet staan.

Als je daar op klikt kan je een bericht nalaten dat dan door de deelnemers, maar ook door alle lezers van deze blog kan gelezen worden. Hoe meer reacties, hoe leuker het bloggen dus wordt. Doen dus!!!!!!!

 

23:38 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

De stad Mobile

Terwijl we wachten op de live verslaggeving geven we alvast wat info mee over de stad waar we te gast zijn.

 

De stad Mobile:

De stad Mobile ligt in Mobile County, aan de noodwestelijke oevers van Mobile Bay in de staat Alabama. Azalea City, zoals men de stad ook nog wel eens durft te noemen, telt meer dan  200000 inwoners. Het is ongeveer 412 km² groot waarvan ¼ gedeelte water.                         De Burgemeester van de stad is Mayor Samuel L. Jones. Deze Democraat is sinds 2005 de 42ste Mayor van Mobile.

menu_bar_logo_top

 

Het gebied dat nu de staat Alabama vormt, werd oorspronkelijk bevolkt door Indianenstammen. De eerste permanente Europese nederzetting in Alabama was Mobile dat in 1702 door de Fransen werd gesticht, onder de naam “Fort Louis de la Mobile” Het was de 1ste hoofdstad van de staat Louisiana, wat destijds een Franse kolonie was. Na een reeks overstromingen besloot men de stad te verhuizen naar een hogergelegen gebied in Mobile Bay, het kreeg de nieuwe naam van “Fort Conde”. Het is de plaats waar nu de stad Mobile is gesitueerd. De nederzetting verliest haar rol als hoofdstad van Louisiana. Het is Biloxi, Mississippi dat deze taak zal overnemen in 1720 en New Orleans vanaf 1723.

Het Verdrag van Parijs (1763) betekende het einde van de oorlog tussen de Fransen en de Indianen. De stad werd afgestaan aan Groot-Brittannië wat het deed heropleven als Engelse kolonie met een grote export van rijst, noten, vee,… De stad kreeg ook een nieuwe naam mee, “Fort Charlotte” naar de Engelse koningin.

De Spanjaarden veroverden de havenstad tijdens de Amerikaanse Revolutie in 1780 en bleven er baas tot Generaal Wilkinson de stad innam in 1813.  In 1814 kreeg de stad haar huidige naam, Mobile.

In het begin van de 19de eeuw tijdens een heuse “katoen-boom” steeg de economie in Mobile en het werd één van de 4 drukste havens in de VS. De stad groeide enorm in de periode voor de burgeroorlog. De staat Alabama heeft een zeer grote rol gespeeld in de burgeroorlog (1861-1865), evenals de stad Mobile. Zo denken we maar aan de “Battle of Mobile Bay” (05/08/’64), een ware slag tussen de marine van de “Union” (VS) en de strijdkrachten van de “Confederate States of America”. De CSA was een confederatie van 11 staten uit het Diepe Zuiden; South-Carolina, Mississippi, Florida, Alabama, Georgia, Louisiana, Texas, Virginia, Arkansas, Tennessee en North-Carolina. De inname van één van de twee havens van de CSA werd samen met de inname van Atlanta een heuse overwinning voor de Union, wat leidde tot een herverkiezing voor President Abraham Lincoln.

Na de burgeroorlog vond er een serieuze expansie plaats van de haven van Mobile. De geulen werden uitgediept en de scheepsbouw werd de grootste industrie. Tijdens de 2de Wereldoorlog was er vooral militaire industrie (schepen, wapens, nieuwe vaartuigen,…). Vanaf 1950 werd vooral papier het belangrijkste exportproduct naast de groeiende chemiesector, het toerisme, de scheep- en ruimtevaart.

 

battleshipnew

 

Mobile werd hevig geteisterd door de orkaan Frederic op 12 september 1979 en daardoor kwam de stad een tijdlang zonder water, stroom en andere nutsvoorzieningen te zitten. De ergste en meest bekende orkaan was die van 29 augustus 2005, Katrina. Mobile, oostelijk New Orleans en de kuststreken van Louisiana, Mississippi en Alabama kregen het zwaar te verduren tijdens deze orkaan van hoogste categorie. Op sommige plekken downtown en in de kuststreek van Mobile stond het water, ten gevolge van sterke winden en overstromingen, tot 3 meter hoog. In de nasleep van Katrina kreeg de stad er zo’n 24000 nieuwe inwoners bij, voornamelijk uit New Orleans.

 

More than a quarter of a million people live in the metropolitan area that covers 128 square miles. And though Mobile offers the amenities and infrastructure of a major metropolitan area, it has retained its sense of community and friendliness. The rest of the world is taking notice: Mobile has been honored with an All-America City designation by the National Civic League. A recent survey ranked the city as one of the top five most "polite" cities in the nation, and Mobile consistently ranks high in Money Magazine's "300 Best Places to Live" issue.

 

Did You Know that the City of Mobile is...

A great place to live...

  • Mobile's quality of Life won the 74th spot in Money Magazine's "100 Best Places to Live" annual survey in 1997.
  • U.S. News and World Report ranked Mobile in the top third of the nation's hottest housing markets.
  • Mobile is a regional center for medical care, research and education. There are 850 physicians and 175 dentists practicing in the area, many affiliated with one or more of nine hospitals which serve the Mobile area.

A great place to work...

  • Ranked with such cities as Atlanta, Dallas, and Raleigh, Mobile tied with Fort Lauderdale for the No. 11 spot in Time Magazine's 1997 list of :Where the Jobs Are/15 of the Hottest Places."

A great place to play...

  • Tourism is on the rise in the Mobile area, where popular sites such as Bellingrath Gardens and Battleship Park are being joined by a growing list of cultural attractions.
  • More than 20 private and public golf courses helped Mobile birdie the No. 10 spot in Golf Digest's "Best Places to Golf."
  • The Exploreum and IMAX Theater and an expanded Museum of Mobile are only two of the projects underway to draw tourists attention to downtown Mobile.

A great place to grow a business...

  • Entrepreneur Magazine ranked Mobile fourth in the Southeast for its excellent small business climate.
  • With the world's largest forest products terminal, the Port of Mobile ranks 1st in the nation for wood pulp exports and 2nd in the nation for forest products.
  • From 1980 to 1990, Mobile metropolitan area grew 7.5 percent. The U.S. Census Bureau now estimates the area's population has topped the 500,000 mark.
  • Airplane maintenance and repair are growing businesses in the Mobile area where a number of aerospace companies are soaring to success.
  • The McDuffie Coal Terminal at the Alabama State Docks is one of the nation's leading facilities for coal exporting.

And a great place for education...

  • In 1996 and 1997, more than 900 area classrooms were wired for Internet access. Net Day Mobile, a community initiative sponsored by BellSouth, involved 1,693 volunteers who contributed 9,994 hours at 89 local public and private schools. The entire project has been valued at $ 576,500.
  • Mobile is the home of the state's oldest and largest public school system and its oldest institute of higher education, Mobile offers a wide variety of educational opportunities.
  • The public school system includes 90 schools and more than 65,000 students. Mobile also has a large parochial school system operated by the Catholic Archdiocese of Mobile and many other schools operated through churches and private boards.

http://www.cityofmobile.org/mapsnfacts/facts.php

mapsfacts

 

17:45 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Woensdagmorgen, Greenville Al

Hallo, Het eerste berichtje vanuit de states, maar wel via SMS

In ons hotel was er geen Internetverbinding, dus nog even via via

 

Bij de aankomst gisteenavond, toch nog beslist een hapje te eten, het werd een stevige steak bij Shoney's

Shoneys_logo

 

Shoney's is a restaurant chain, operating mostly in the Southern and Midwestern United States that once had a franchise with the Big Boy chain. It is named after Alex Schoenbaum, the owner of the original chain of Big Boy restaurants in the southeastern United States in the 1950s.

Shoney's owned the Big Boy franchise in most Southeastern states. In other states, other chains owned the franchise and Shoney's expanded under the name "Shoney's Town and Country Restaurants" which were identical, except for the lack of the Big Boy iconography. In 1984 a dispute arose among the several Big Boy franchise holders about this practice and as a result, Shoney's gave up its rights to the Big Boy name, thus Shoney's restaurants no longer have a statue of the Big Boy mascot in front of the store. The restaurants were all simply renamed "Shoney's", the Big Boy sandwich was simply renamed the "double decker hamburger" and "Shoney Bear" was developed as a corporate mascot.

The company formerly operated the Captain D's fast food seafood chain.

Formerly it operated a motel chain as "Shoney's Inn" (properties rebranded as Guesthouse International Inns), three casual dining chains, The Sailmaker, Pargo's and The Fifth Quarter, and fast-food chain Lee's Fried Chicken, now part of Mrs. Winner's. However, these assets have been sold in recent years with the majority being owned by ShoLodge, Inc.

In 2000 the company went bankrupt and was acquired by a private investor group. Two years later, the Texas-based investment group Lone Star Funds purchased the chain. On January 1, 2007, Lone Star announced that the Shoney's chain — by now down to 282 restaurants, down from its peak of more than 1,000 in the 1990s — was being sold to David Davoudpour, founder and CEO of Atlanta, Georgia-based Royal Capital Corporation, the largest franchisee of Church's Chicken restaurants. Davoudpour set up a new company, Shoney's North America Corporation, as a subsidiary of Royal; Davoudpour will serve as chairman and CEO. Lone Star had originally planned to sell the chain to Centrum Properties, a Brentwood, Tennessee investment group, but Centrum later sued to get out of the deal

 

Na dit late etentje kropen de meesten in bed, andere spoelde de doorstane emoties nog even door op de kamer.

 

Het eerste rumoer op de gang weerklonk al om 4.25 lokale tijd ( 10.25 belgian time). De fameuze jetlag die je hebt als je in die richting vliegt.

Enfin, na een verfrissend douchke was iedereen klaar rond 7 uur klaar en konden we vertrekkken voor de laatste 150 km die ons in Mobile zal brengen

dyn007_original_400_203_pjpeg_2511379_610119448d32f444d18141afdc3b7088

 

Rond 9 uur hebben we afgesproken in het restaurant naast het Mobile HQ, voor een ontbijtmeeting met de brandweerleiding, het begin van hopelijk een spannende en avontuurlijke week.

Na een snel bezoek aan enkele faciliteiten worden we in de loop van de namiddag verspreid over de verschillende brandweerposten.

hd_attractions

 

dyn007_original_600_571_gif_2511379_8bd76928b4c436afad653e423d4133a4

13:40 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-05-07

Aangekomen in Atlanta - op weg naar Alabama

Ja, zonet een SMS je gekregen dat ze na een rustige vlucht al voorbij de douane en de emigratiedienst zijn zonder veel problemen en nu aan het laatste stukje voor vandaag zijn begonnen. De tocht met de huurwagen tot in Greenville. Op de website van Luc-de-pompier alvast wat toeristische info over de staat Alabama, ook wel de Heart of Dixie genoemd.

 

 

ALABAMA THE HEART OF DIXIE.

De vlag van Alabama

al
alabamaflag

De oorspronkelijke vlag (1861 - 1865) was blauw en had een gele ster. Het was de vlag waarmee de staat zijn separatie van de Unie duidelijk maakte. Na de burgeroorlog wilde men een rustige en niet veelzeggende vlag. Het werd deze die in 1895 als vlag werd erkend voor de staat Alabama. Ondanks het feit dat nooit is verteld dat de vlag een betekenis zou hebben vermoedt men wel dat ook deze vlag een stille verwijzing is naar de burgeroorlog

Het woord Alabama komt van een Indianenstam die op de plek van de huidige staat vertoefde. De stamnaam "Alabama" werd op vele manieren gespeld door de Spanjaarden, Fransen en Britten; enkele voorbeelden zijn Albama, Alebamon, Alibama, Alibamou, Alibamon, Alabamu, and Allibamou.

De staatsbloem - Camellia

al-flower

De staatsboom - Southern longleaf pine

al-tree

Staatsvogel - yellowhammer

yellowhammer

Staatsinsect - Monarch butterfly

monarch-butterfly

Alabama heeft geen National Parks maar wel een aantal National Forests. Afgezien van de National Forests is er weinig natuurschoon in Alabama te vinden

De staat Alabama als geheel is heuvelachtig te noemen, met zeer veel vegetatie, wat het landschap een erg mooi en rustig aanzicht geeft. Dit is ook de reden waarom op alle borden bij het binnenkomen van de staat de woorden "Alabama, The Beautiful" geschreven staan

De architectuur van de huizen in Alabama is zeer zuidelijk te noemen; erg mooie huizen zijn overal te vinden, bijna alle huizen zijn alleenstaand en er is zeer weinig hoogbouw.

Natuurlijk wordt Alabama als één van de "redneckstaten" aangewezen (een bijnaam die soms voor staten in het diepe Zuiden van de Verenigde Staten gehanteerd wordt) en de truck is - als typisch met "rednecks" geassocieerd voertuig - dan ook een van de meestgereden auto's. 

Woorden als "y'all" (een afkorting van "you all"), "bog-in" (modderkuil waar je doorheen rijdt), "tailgate parties" (alle trucks met de achterste naar elkaar en zittend op de achterklep feest vieren) zijn dan ook heel gewoon. Vele duizenden armere inwoners wonen in stacaravans (mobile homes) die vooral buiten de steden te vinden zijn.

 

Morgen zetten ze hun tocht verder en is er een eerste ontmoeting met de Gastheren (dames) van deze trip

mobile stage logo

 

Misschien tegen morgenvroeg al de eerste update.

23:02 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Het vertrek

Afscheid nemen, de laatste instructies voor het inchecken.

Enkele beelden vanuit Zaventem.

Atlanta 01

 

Atlanta 02

 

Atlanta 03

 

Zoals je ziet, iedereen gepakt en gezakt, wat wordt dat straks als we terugkomen ?

 

Onze vogel voor de vlucht, die van Delta

Atlanta 07

 

Atlanta 08

 

De vlucht duurt ongeveer 10 uur, we landen in Atlanta om 14.35 ( 20 35 belgische tijd. Na de passage door de immigratie dienst en de douane pikken we de huurwagens op en rijden we nog 300 km, tot in Greenville Alabama.

Hopelijk krijgen we deze nacht een eerste live berichtje vanuit de states.

 

trip day 1

 

Het eerste hotel voor vanavond is

Best Value Inn Greenville

941 Fort Dale Rd.

Greenville, Alabama 36037

 

 

 

Dit bericht is alvast verzorgd door Ekkelop, uw blogmaster at home

17:31 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

14-05-07

we zijn weg!

Zo, de koffers zijn ondertussen al bij iedereen gepakt, nu is het enkel nog een kwestie van uren eer we vertrekken....

dyn002_original_269_351_pjpeg_2550928_fac64573d48db933f24ab3d053b99948

 

Graag nog even een klein geheugensteuntje voor de deelnemers en...achterblijvers. Morgen spreken we af op de luchthaven te Zaventem, 

om 07H30

IN DE VERTREKTERMINAL

ONDER HET GROTE BORD

dyn003_original_240_182_pjpeg_2532458_7db586bc91d49d51e7bef6893a5b74d0

 

Later deze avond nog wat meer info over de vluchten.

 

19:03 Gepost door Carl Verstrepen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |